Marha jó saláta hetek

Marha jó saláta hetek

Marha jó saláta hetek

ROCK YOUR BODY! - MARHA JÓ HETEK A FRESHLANDBEN

Exclusive bejegyzés következik, hiszen a Freshland dietetikusa Csengeri Lilla mutatja be mindazt, ami MARHA JÓ és egészséges a Freshland éttermeiben. Lilla a táplálkozástudomány szakembere, aki a gyógyítás és egészségmegőrzés mellé tette le a voksát. Már a gimnáziumban is nagyon érdekelte az egészségügy, az orvostudomány és a biológia, emellett pedig nagyon szeret főzni. Komoly szakmai képzettséggel és tudással segíti munkánkat, így szerencsések vagyunk, hogy olyan szakemberrel dolgozhatunk együtt, akinek szerelem az egészséges életmód és a tápláló, friss ételek mellett már évek óta elkötelezett szakember.

Természetesen cél a változatosság a Freshlandnél is, mert tudjuk, hogy a szervezet alapvető energiaforrásai, egyben felépítő molekulái a fehérjék, a zsírok és a szénhidrátok. Ezért most elsőként nézzük meg, hogy melyek a legfontosabb fehérjeforrások, amelyek a Freshlandnél is megtalálhatóak.

A vegyes, kiegyensúlyozott táplálkozás során a fehérjék nagy szerepet kapnak. A napi fehérjebevitelünk kb. felének kell növényi eredetűnek lenni, a másik felének pedig állati eredetű fehérjeforrásnak. Az állati eredetű fehérjék úgynevezett teljes értékű fehérjék, tehát minden szükséges, nélkülözhetetlen, esszenciális aminosavat tartalmaznak. Ám ezeket az aminosavakat a szervezetünk nem tudja előállítani, tehát csak táplálékkal tudjuk magunkhoz venni. A növényi eredetű fehérjék pedig bizonyos esszenciális aminosavakban hiányosak, csak megfelelő kombinációban tudnak teljes értékűek lenni. Ezért a teljes értékű fehérjéket minden nap, mind a három főétkezésünkbe be kell iktatni, ám nem fontos, hogy ez mindig húsból történjen. A tej, tejtermékek, a tojás és a halak is teljes értékű fehérjeforrások, de figyeljünk arra, hogy ezek közül valamelyik mindig szerepeljen a reggelinkben, ebédünkben és a vacsoránkban. Természetesen a növényi eredetű fehérjékre is szükségünk van, azok pedig nagyobb mennyiségben például a hüvelyes növényekben találhatóak meg.

Tipp

 A MIX saláták összeállításánál ti is kérhettek pluszban akár csicseriborsót, zöldbabot, vörösbabot, zöldborsót.

A húsoknak milyen előnyeit tudjuk felsorolni?

A húsok azon kívül, hogy teljes értékű fehérjében gazdagok és jó fehérjeforrások (mert kb. 100 g-ban, 20 g fehérje található), emellett vasat, B12 - vitamint és egyéb vitaminokat és ásványi anyagokat is tartalmaznak. Vastartalmuk azért fontos, mert hiába van a növényi eredetű táplálékokban vas, nem hasznosul belőlük olyan jól, mint a húsokban, belsőségekben lévő. Pl. a spenótnak is magas a vastartalma, de nagy része sajnos nem tud felszívódni, viszont a húsokban lévő vas nagyon jól tud hasznosulni és minél vörösebb a hús, annál magasabb a vastartalma. Tehát arra is kell figyelni, hogy a húsok közül is változatosan válasszunk, - ne mindig csak a szárnyasokat. Sokan tartanak attól, hogy a vörös húsok zsírosabbak és ezért rosszabbak, de ez nem igaz, hiszen ezen fajtáknak is vannak sovány részei, ezeket kell előnyben részesíteni. Beszélnünk kell még a B12 - vitaminról, ami nagyon fontos és csak az állati eredetű termékekben van jelen. A helyes, kiegyensúlyozott táplálkozásban a napi B12 - vitamin szükséglet 70%-ban húsokkal, húskészítményekkel, 20%-ban tejjel, tejtermékekkel, 10%-ban pedig tojással kerül be a szervezetbe. A B12-nek a vérképzésben van fontos szerepe, illetve az idegrendszer megfelelő működéséhez is elengedhetetlen.

Melyek azok az ásványi anyagok és vitaminok, amelyeket még hús fogyasztása esetén magunkhoz tudunk venni?

Meg kell említenünk a cink jelenlétét a húsokban, amelynek nagy szerepe van az immunrendszer erősítésében, főleg a C - vitaminnal együtt. Egyébként a vas esetében is fontos a C - vitamin, hiszen annak a felszívódását segíti. Ezért szoktuk azt mondani, hogy jó ha, a húsok mellé friss zöldségeket és gyümölcsöket is fogyasztunk, mert ezek egymást erősítik és segítik. Így a különböző vitaminok és ásványi anyagok jobban tudnak felszívódni. Visszatérve pedig a cinkre: elősegíti a sebgyógyulást, kedvezően befolyásolja a növekedést, és az anyagcserét is. De a húsokban D - vitamin is található, aminek nagy szerepe van az immunrendszerünk helyes működésében, s ezt ma már a tudományos vizsgálatok is alátámasztják, hogy több betegség megelőzésében fontos szerepe van, illetve segíti a kálcium beépülését a csontokba.

A vitaminoknál maradva, számos növényi és állati eredetű termékünk biztosítja egyes vitaminok napi bevitelének adagját.

Egyéb B - vitaminok is találhatóak a húsokban, amik javítják a koncentrációt, az idegpályák működését és a fehérjék hasznosulását, mint pl. a B6 - vitamin. Ennek a vitaminnak nagyon jó forrásai a teljes értékű gabonák is. Tehát ha húst fogyasztunk, és segíteni akarjuk még jobban a fehérjék hasznosulását, akkor a teljes értékű gabonákban, mint egy barna rizsben, bulgurban, teljes kiőrlésű kenyérben is sok B6 - vitamin található.

Tipp

A MARHA JÓ SALÁTA HETEK keretén belül, pl. kipróbálhatjátok felturbózott ROCK salátánkat is, amelyben a bulgur, mint teljes értékű gabona segíti, a marhahúsban lévő fehérjék hasznosulását, és emellett a lassan felszívódó szénhidrátokat is biztosítja.

Milyen problémák merülhetnek fel, mire kell figyelnünk a fehérjék fogyasztásánál?

Nagyon fontos, hogy egyes tejfehérje érzékenyeknél keresztreakciót vált ki minden tejet termelő állat húsa. Ám ez felnőtt korban ritkán alakul ki, de érdemes odafigyelni rá. Aztán a túlzott fehérje bevitel, nem csak a húsok esetén, hanem pl. ha valaki túl sok tejet, halat, tojást, vagy esetleg fehérje porokat fogyaszt, akkor az hosszútávon terheli a veséket, köszvény kialakulását okozhatja, növeli a kálcium ürülését, tehát csontritkulásra hajlamosít és növekszik a B6 – vitamin szükséglet miatta. Gondoljunk arra, hogy a húsokban zsiradék is található, ezért a túlzott állati zsír fogyasztás szív és érrendszeri szempontból sem előnyös. Ezért fontos tartani ezekkel a mértéket.

Tipp: Az ajánlások alapján egy adag hús, illetve fehérjeforrás az kb. 100 g, de ha a gyakorlatiasabb oldalról nézzük, akkor egy tenyérnyi mennyiség, ujjak nélkül mérve, valamint a tányérunk kb. egy negyed része. Felvágottból 3-4 szelet, olyan 50 g, 2 dl joghurt, kefir, 50 g túró, 30 g sajt vagy 1 db tojás. Arra figyeljünk, hogy ezek közül valamelyik a három fő étkezésünk során mindig szerepeljen. Ezeket változatosan fogyasszuk, és ne az legyen, hogy a főétkezések során mindegyik egyszerre szerepel a tányéron.

A Marha jó hét főszereplője a szarvasmarha. Mi a nagy előnye ennek a húsfajtának?

A szarvasmarha húsa is beilleszthető egy kiegyensúlyozott táplálkozásba. Nagyon jó fehérjeforrás, átlagosan 17 - 21 g a fehérjetartalma 100 grammonként. Mint a vörös húsok közzé tartozó fajta, a színét két vastartalmú pigment, a hemoglobin és a mioglobin határozza meg. A vörös húsok több vasat tartalmaznak, ami azért hasznos az emberi szervezet számára, mert az állati eredetű vas képes a legjobban felszívódni. S erről már volt szó, hogy pl. a C - vitamin segíti a felszívódását, ami a friss zöldségekben megtalálható. Így a vérszegénység megelőzésében, és ha már kialakult, akkor a kezelésében is nagy segítséget jelent a megfelelő mennyiségű vas bevitele. Ha valaki pedig nagyon kerüli a különböző hústermékeket, belsőségeket, akkor előfordulhat, hogy nála vashiány majd vérszegénység alakul ki. De a vason kívül D - vitamin, cink, A - vitamin is található a marhahúsban, illetve magasabb a kreatin tartalma (amely alapvető szerepet játszik a sejtek, legfőképpen az izomrostok energiaellátásában) és a konjugált linolsav tartalma is (egy zsírsav, mely antioxidáns).

Miért lehet előnyös a marhahúsos, ROCK saláta fogyasztása?

Sport után nagyon fontos az izmok regenerációja miatt a megfelelő fehérjebevitel. Ezért törekedjük arra, hogy az utána lévő étkezés állati eredetű fehérjeforrást tartalmazzon. Így pl. 100 g húst, vagy 4-5 szelet felvágottat, halat, hiszen ezek az összes esszenciális aminosavat a megfelelő arányban és mennyiségben tartalmazzák.

Tipp: Emellett figyeljünk a folyadékpótlásra is. Sokan azt gondolják, hogy a szénhidrátokat teljes mértékben kerülnünk kell, holott nagyon fontos, hogy a kimerült szénhidrát raktárunkat ugyan úgy töltsük fel, mint ahogyan a fehérjéket pótoljuk. Ilyenkor lehet gyorsan felszívódó szénhidrátokat fogyasztani, pl. a gyümölcs, ami természetes cukortartalommal bír, gyorsan felszívódik, és azonnal biztosítja a megfelelő vércukorszintet. Így a 100%-os Freshland vitamix az edzés után fél órán belül majd az edzés után következő étkezésre a marha jó ROCK saláta kitűnő választás a megfelelő fehérje és szénhidrát pótlására.

+ 1 érdekesség, amit még eddig nem tudtál a fehérjékről

A fehérjék az emésztés során építőelemeikre, aminosavakra bomlanak le, s ezekből az aminosavakból építi fel a szerveztünk a rá jellemző saját fehérjéket. Enzimek, hormonok, immun anyagok alkotórészeiként számos biológiai funkciót látnak el és számos anyagcsere folyamatot befolyásolnak, hordozzák a sejtek egyéni sajátosságait, biztosítják a szövetek rugalmasságát, és elősegítik más tápanyagok transzportját. Pl. testtömeg csökkentő diéta céljából is szoktuk javasolni, hogy emeljék meg a fehérje mennyiségét ugyanis anyagcsere gyorsító hatása is van illetve jóllakottság érzetet is jobban kelt, mint a többi tápanyag. S ami nagyon érdekes, hogy a fehérjék az anyagcserét 25%-ban gyorsítják, míg a szénhidrátok csak 8%, a zsír pedig csak 3%-ban tudja ugyanezt. Tehát a fehérjékben gazdag étkezés után kb. 25 % -al gyorsul átmenetileg az anyagcsere, ami segíti a fogyást.

Áprilisban, ebben az energikus, tavaszi hónapban még jobb formába akarunk hozni titeket. Gyertek, kóstoljatok, válogassatok, rendeljetek és fogyasszatok, mi veletek együtt pörgünk. Válasszátok a ROCK salátánkat, készítsetek saját mixet, - mi pedig ajándékba adunk egy natúr limonádét, így lesz MARHA JÓ élményetek a Freshlandben.

Írta: Freshmedia

Forrás és riportalany: Csengeri Lilla dietetikus